Showing posts with label Mengandung. Show all posts
Showing posts with label Mengandung. Show all posts

Friday, 27 November 2015

Ujian Air Gula Ketika Hamil

Hi assalamualaikum semua...

Harini 27/11/15, tepat kandungan berusia 22w2d saya kena buat ujian air gula. Well, macam-macam sebab yang akan terpaksa kita terima untuk kita perlu mengambil ujian air gula. Pertama, sekiranya berat badan ibu mengandung naik secara mendadak ketika kehamilan mahupun mempunyai sejarah ahli keluarga menghidapi penyakit kencing manis. Dalam situasi saya, saya perlu ambil ujian air gula kerana mempunyai sejarah ahli keluarga menghidapi penyakit kencing manis. Iaitu arwah nenek saya. Ya, walaupun boleyh dikatakan sepanjang saya mengandung ni, setiap bulan akan naik pertambahan berat badan sebanyak 2kg/setiap bulan...tapi sebab saya buat pemeriksaan di klinik swasta, jd doktor kata 2kg is still normal so saya pun buat biasa sahaja walaupun badan mengembang di sana di sini. Hehehe...

Cerita ujian air gula. Masuk klinik jam 9pg, doktor ambil darah, dan keputusan normal. Kandungan gula dalam darah yang normal bagi ibu mengandung yang berpuasa ketika darah diambil ialah di antara 4 hingga 6. Dan keputusan saya ialah, 4.6. Bersyukur sgt saya ketika ini. Kemudian, keluar dari bilik doktor, nurse hulurkan saya segelas cawan air gula. Memula tu saya ingat air gula ni adalah sesuatu yang akan buat saya mual walaupun dengan menghidu. Tetapi, jangkaan saya meleset sama sekali. Air gula yang saya minum, sangat lah sedap...berperisa anggur dan mempunyai rasa seperti Ribena yang dibancuh pekat. Husbaby pun cakap sedapnya bau. Hehehe...


Ini lah rupa air gula yang saya perlu minum siang tadi. Pekat kan. Tapi seriously sedap. 

After habis minum semua tu, tak sampai 10 minit pun saya minum...nurse klinik beritahu boleyh pergi mana-mana dulu, and datang balik after 2 jam. Masa tu jam baru 9.20pg, alamak, nak pergi mana ni... Pukul 11.20pg baru ambil darah semula. Mmg dia ada pesan la, jangan makan semua. Just boleyh minum air masak sahaja. Masa memula tu macam pening jugak, sebab baby lapar kot. Hehehe... Bincang punya bincang dengan husbaby kitorang decide nak pergi ke mall berdekatan. Dan mall paling dekat dengan kami ialah, Aeon Bukit Raja, Shah Alam. Tunggu la kami sampai mall bukak pukul 10pg, dan kami round Aeon tu window shopping sampai tak sedar jam dah pukul 11.15pg. Tengok barang baby semua lah. Biasa lah. Perempuan kalau dah dapat masuk mall, lapar pun jadi tak lapar. Hehehe... 

Sampai semula di klinik jam 11.25pg terus ambil darah buat kali kedua untuk mengesahkan kandungan gula dalam badan. Dan untuk pengetahuan mommies kandungan gula yang normal bg ibu mengandung yang ambil ujian air gula ni setelah minum air gula ialah diantara 5 hingga 8. Dan saya punya bacaan ialah 5.8. Alhamdulillah sekali lagi. Keluar je bilik doktor terus makan roti, dah beli siap-siap dari Aeon letak dalam handbag sebab lapar sangat dah. 

Di sini, saya share tips yang saya amalkan sebelum saya mengambil ujian air gula tersebut supaya kita tak rasa takut untuk ambil ujian air gula. Sebab saya percaya ramai di antara kita yang takut nak minum air gula sebab dengar pengalaman orang lain muntah dan sebagainya sehingga terpaksa berkali-kali melakukan ujian tersebut. 

Tips minum air gula supaya tak muntah & tak border line (pengalaman sendiri);

1) seminggu sebelum minum air gula, tak payah minum apa apa jenis air manis selain psusu untuk ibu mengandung sehari sekali sahaja. Yang waktu lain , minum air masak banyak2. 

2) saya amalkan minum air barli tanpa gula. Saya rebus sendiri and minum. Letak tambah air suam atau air sejuk ikut kesesuaian sendiri. Juga elok untuk rawat kencing kotor. Ingat! Tanpa gula ya.

3) pada hari dijadualkan minum air gula, misalnya minum air gula pada hari Jumaat. Pada Khamis tu, makan makanan berat seperti nasi/roti/mee (terpulang kpd individu- mcm saya mmg kena makan nasi, kalau tak meragam perut) makan sebelum jam 8 malam. Dari jam 8 malam sampai keesokkan hari saya cuma minum air masak. Mmg lapar, walaupun doktor suruh puasa jam 10 malam, tapi saya awlkan sebab saya nak tidur awal dan proses pencernaan karbohidrat dlm badan mempunyai masa yang cukup lama untuk tercerna sempurna. Seperti yang kita tahu, roti putih dan apa sahaja yang berwarna putih sangat tinggi kandungan gula kerana ia membekalkan tenaga kepada badan.

4) tidur awal. Supaya tak de keinginan makan malam.

5) bawak straw. Senang nak minum, berbanding teguk biasa. Macam minum air mineral tu, kalau pakai straw jap je dah habis. Main psikologi minda disini.

6) Tanam dlm perasaan, perasaan positif yang boleh minum and teruja supaya baby sehat.

7) masa 2jam yang diberi sebelum retake ujian darah, pergi lah berjalan di mana2 mall tengok baju baby or keperluan baby. Macam saya, saya wat ujian air gula di klinik swasta tempat saya checkup. So, saya pergi mall terdekat,

Berjaya! Hehehe and normal. 


Saya dan suami ketika kami menghabis kan masa selama dua jam sebelum tunggu waktu untuk ambil ujian darah kali kedua. Nampak tak, mengembang sana sini dah saya. Hehehe... Tapi saya bahagia.

Oke mommies, semoga berjaya amalkan tips dari saya ye. Maaf ye kalau ada salah tulis atau info di mana2. Sebab yang saya tulis ni berdasarkan soal jawab saya dengan doktor sahaja, takut saya ada tersalah dengar mana-mana.

I love you, AZ. X. O. X. O.




Friday, 6 November 2015

Pregnancy & Strechmarks - Penyelesaiannya

Hi assalamualaikum semua. 

Harini genap 19minggu & 2hari my little baby dalam perut ni. Rasa macam nak buat produk review untuk masalah yang dihadapi oleh kebanyakkan ibu mengandung. STRECHMARK ataupun regangan kulit di sekitar perut, dada dan peha ketika mengandung akibat penambahan berat badan (maklumla kita bawa baby kan) memang mostly ibu yang mengandung akan hadapi masalah ni. Same like me! Memula dulu rasa macam "eh, tak apa lah. Pengorbanan seorang ibu" Wahhh!!! Kemain lagi ayat saya kan. Bakal ibu mithali sangat taw. Hewhewhew...

1) Virgin Coconut Oil - Catalyst

Oke, masa awal pregnancy memang gigih pakai pakai. Sebab memang amalkan Catalyst VCO ni yg softgels. Sebab perempuan mengandung kan senang kena sembelit. Tapi since amalkan VCO softgels alhamdulillah setiap pagi, memerut dengan mudah. 



Honest review, yg dalam bentuk cecair TAK berapa nak hilangkan or melembutkan strechmarks. Tekstur nya too oily, dan bagi saya amat lambat sedikit untuk diserap oleh kulit kita. Sebab sepanjang saya guna, makin menjadi-jadi strechmarks naik. So, saya stop beli yang  VCO yang dalam bentuk cecair, tapi yang bentuk biji softgels still makan everyday. Husbaby pun setuju yang softgels tu bagus untuk pencernaan. Harga yang macam dalam gambar; RM 39.90 / 150ml.

2) Palmer's Cocoa Butter Formula (Massage Lotion For Strechmarks)

Reason saya bertukar kepada brand ni sebab dah takut tengok perut sendiri. Padahal suami kata tak apa je. Biasalah perempuan. And this product had a good review from what I googled previously.


Bau lotion (yeay! Ni tekstur seperti lotion yang mana lebih thick dan senang meresap ke kulit) sangat lah wangi. Kalau sapu sebelum tidur tu tak ade la melekit or berminyak. Bau sebiji macam chocolate. Seriously!!! Setiap kali sapu lepas mandi rasa macam nak makan perut sendiri. Nasib baek tak sampai je mulut kat perut. Hahaha... Boleh sapu juga kat breast and hips area. Orang kata strechmarks ni nanti akan ada juga kat both area mentioned just now. Tapi saya belum lagi. Losyen ni, amat melembutkan kulit perut saya. Strechmarks tak gatal dan warna semakin pudar. So, I will continue with this lotion as me, myself and my other half which is my husband LOVE it for it's texture and smells. Harga, around RM 35++ juga, untuk 250ml + FREE 50ml (travel pack - senang nak bawak pergi jalan, tak ada bawak botol besar gedabak).

3) Bio-Oil 

Sebenarnya masa beli ni, atas tujuan nak hilangkan parut-parut di mana yang berkenaan. Keinginan untuk menjadi cantik dan menjadikan kulit suami ku cantik juga :-P Pastu bila da beli, baru perasan dekat botol tu ada tulis for strechmarks pun boleh guna. 


Bio-Oil ni sangat lah terkenal dengan keupayaan untuk menghilangkan parut kan. Tapi untuk strechmarks saya cuba sapu sikit2 je. Tekstur minyak Bio-Oil ni berbeza dengan VCO. Sebab minyak ni lebih cepat diserap oleh kulit dan bau lebih harum sedikit. Setakat ni kalau saya sapu di parut jerawat (jerawat naik dengan subur sejak mengandung ni) memang pudar dan luka jerawat cepat kering. Saya suka juga produk ni. Kadang-kadang sapu losyen sedikit, sapu Bio-Oil sikit. Why not, we are giving the best for our body. Nak guna lama ni weyh! Harga masa saya beli, promosi kat Watson dapat around RM 23++ kot; 60ml. Tak ingat sebab husbaby yang beli. Mama baby tak larat. Masa tu baru balik Guardian Farmasi. Dekat Guardian mahal sikit. Nak dekat RM 30++. Beza banyak tu.

Tips saya kalau nak membeli produk penjagaan badan di Farmasi Watson / Farmasi Guardian; always check price di kedua-dua farmasi. Sebab farmasi ni selalu ada promosi untuk barang tertentu. Contoh, satu produk ni murah kat Guardian, mahal kat Watson. And kadang-kadang, murah kat Watson, mahal kat Guardian. Kena rajin sikit. Beza banyak taw. Pernah tengok beza almost RM 9 (Bio-Oil). Zaman barang semua mahal dik, kena la belajar jimat, kena rajin sikit sebelum membeli ye. 


Tu je review saya tentang tiga produk ni. Semua pengalaman adalah dari diri saya sendiri sebagai pengguna ketiga produk dengan niat membantu bakal ibu yang mungkin mengalami masalah strechmarks macam yang saya alami. Kalau review anda berlainan dari saya, itu adalah kerana penerimaan setiap individu terhadap sesuatu produk tak semestinya sama. 

I love you AZ, X. O. X. O.



Wednesday, 19 August 2015

Tanda Positif Nak Dapat Baby

Assalamualaikum...

Dad's Little Love. Baju baby ni hadiah drpd kawan husbaby masa kenduri sebelah suami kat Sungai Buloh ni. segan jugak masa bukak hadiah tengok baju ni. Heeee.

Terasa kepentingan untuk aku menulis entry tajuk ni. Sebab nya, before aku disahkan mengandung period aku tetibe tak datang. Padahal sebelum kahwin kemaen normalnya. Haish, main cak-cak ye kau. Kalau ikutkan normal cycle aku ialah 28 hari. So, hari pertama aku last sekali datang period adalah on 12 May 2015. Tapi nya, sampai awal Ogos 2015, everytime check urine keputusan tetap negatif which was doktor pun asyik kata aku tak pregnant.

Tapi, betul lah orang kata. Naluri seseorang ibu lain. Aku dah rasa kelainan kat body aku sendiri sejak aku tak datang period. Aku siap cakap kat husbaby aku, kot la aku ni kena buatan orang sampai kena "busung" ke apa. Hahaha. Kelakar betul bila ingat balik. Ye la, perut aku sentiasa rasa kembung taw. Rasa tak selesa. Bila pakai baju kurung semua kain ketat sangat!

Antara tanda yang aku alami antara nya dan semua tanda ni aku alami SEBELUM aku disahkan aku mengandung (so, kalau ada diantara reader ada tanda2 ni, boleyh la pergi check atau tunggu macam saya) ;

1) Period Miss!
Ni memang tanda awal lah. Kalau miss period boleh lah korang check. Tapinya, aku ada baca dalam satu blog doktor ni, seeloknya, tunggu after 2 weeks dari tarikh yang sepatutnya kita datang period supaya result lebih jelas. And, UPT ni seeloknya buat dengan air kencing yang pertama sekali di waktu pagi lepa bangun tidur tu. 

2) Perut kembung & Tak selesa. 
Ni pun aku alaminya. Sampai aku sendiri makan ubat arang untuk keluarkan angin apa tu semua (sebab masa ni doktor pun cakap aku tak mengandung). Tapi. Walaupun sepapan aku makan ubat charcoal tu, perut aku still kembung. Nak tarik tahan nafas, konon-konon nak bg effect perut kempis pun tak dapat. Pastu kerap kentut. Hehehe.

3) Rasa Mual 
Macam aku, start rasa pelik aku tetibe mual naik kereta. Sampaikan bila dalam kereta aku asyik nak baring je. Tak tahan weyh asyik nak termuntah. Sampaikan  ada satu hari tu, aku dalam kereta berfikir sorang2 "kesian suami aku. Mesti bosan bawa aku keluar jalan naek kereta...padahal masa bercinta aku kemaen seronok kalau jalan naek kereta. Aku dah jadi orang tua ke..." Sob sob sob...sedeyh time ni. 

Lagi aku mual tengok and bau sesetengah foods. Contohnya, aku nak muntah tengok masakan bersantan, ikan, dan jugak bau suami aku sendiri. Nak tidur memalam pun loya. Padahal time ni tak tahu pun mengandung.

4) Emosi Tidak Terkawal
Emos je lebih. Suami aku tak bercakap ngan aku pun, nangis. Hahaha. Cepat merajuk, cepat marah, cepat sedeyh. Bende kecik pun nak terasa gila-gila. Kadang-kadang bila dah merajuk tu rasa mcm lahhhh bende tu pun aku nak terasa ke... Nak buat cmane. Hormon tak stabil kan.

5) Perubahan Pada Payudara
Mcm ada kat certain-certain blog. Diorg kata di sekitar puting tu akan bertukar menjadi gelap. Macam aku, tak de plak aku perasan gelap ke tak. Tapi sakit betul breast. Macam bengkak. Pastu puting plak sensitif. Kalau bergesel ngan baju ke  atau bra ke, huiyaiiii. Tahan je lah. Time nk tidur plak, nak berkalih badan tu memang terasa sakit masa nk berkalih tu. Orang kata, breast mula sakit sebab payudara tengah menyediakan diri mummy to be untuk breastfeed baby yang bakal lahir nanti.

6) Jerawat!
Hahaha...time belum tahu mengandung pun ta pernah plak aku tengok dagu aku kemain subur lagi jerawat tu tumbuh. Padahal sejak aku pakai skincare yg aku pakai skang, mmg jarang jerawat naek. Naek pun seketul dua je. Tp kali ni mmg laen. Banyak penuh dagu. 

7) Sakit Pinggang 
Pinggang aku yang tak berapa nak ramping ni, memang la asyik lenguh je. Sampaikan aku selalu mintak suami urutkan pinggang. Lenguh tak terkata. 

8) Last sekali, aku perasan aku kerap buang air kecil.
Kalau dulu tidur nyenyak sampai ke Subuh. Tapi time ni, dua tiga kali gak asyik nak terbangun nak terkucil. Aku baca blog pasal ibu mengandung ni, diorang banyak kata sebab rahim kita yang mula membesar tu asyik tekan pundi kencing kita. Tu asyik nak terkucil je.

Apa-apa pun, pengalaman ni amatlah aku hargai. InsyaAllah akan aku updte lagi tentang pengalaman aku firsttime buat buku monthly checkup baby. So, sesiapa yang tak de pengalaman, akh harap ada lah input-input blog aku yang berguna untuk kalian.  Doakan yang baik-baik untuk aku dan baby. Terima kasih readers. 


Baby Bump + Perut yang dah sedia Tembam. Hahaha. I love you.

X. O. X. O.